شرکت در آزمون آنلاین شیمی بهترین گزینه برای شماست .
0
09198505941

اصل هم الکترونی لانگمویر

اصل هم الکترونی

اصلی که در ارتباط با ساختار الکترونی گونه های شیمیایی توسّط لانگمویر در سال 1919 کشف شد و می توان آن را چنین بیان کرد .

« مولکول هایی که تعداد الکترون های برابر دارند ( ایزوالکترون ) و تعداد اتم های سنگین ( یعنی غیر از اتم هیدروژن ) در آنها برابر است ، معمولاً ساختارهای الکترونی مشابه دارند .آرایش اتم های سنگین در آنها یکسان و خواص شیمیایی آنها شبیه یکدیگرند »

به طور مثال یک سری از گونه های هم الکترون ، متشکّل از سه اتم سنگین و 22 الکترون که در زیر آمده است ، همگی ساختار مشابه ( خطّی ) دارند و آرایش هندسی اتم های سنگین در آنها یکسان است .

هم الکترونی لانگمویر

از نکات قابل توجّه در مورد سری های هم الکترون ، تنها این نیست که الکترون های برابر دارند ؛ بلکه مهم این است که همگی در لایه ظرفیّت الکترون های برابر دارند که د رمورد این سری هم الکترون برابر 16 است .نمونه دیگر از سری های هم الکترون که همگی 16 الکترون در لایه ظرفیّت دارند ، عبارت است از :

ایزوالکترون 16

اهمّیت این سری های هم الکترون این است که نه تنها ساختار هندسی آنها یکسان ( خطّی ) است ، بلکه خواص شیمیایی مشابه دارند . مثلاً این سری ها همگی با بازهای لوویس واکنش می دهند :

اصل هم الکترونی

علاوه بر آن ، فرکانس های خمشی و کششی آنها در طیف IR نیز با هم مشابهت دارد  و هرگاه در معرض تابش فرابنفش قرار گیرند ، اغلب به دو جزئ تفکیک می شوند ، مثلا ً داریم :

اصل هم الکترونی 4

لانگمویر ، شیمیدان و فیزیکدان آمریکایی که در سال 1881 در بروکلین از ایالت نیویورک زاده شد . یک کاتالیزگر ناهمگن برای جذب گازها در سطح مواد جامد نوآوری کرد . دمای ذوب مواد جامد نسوز را به دست آورد . هیدروژن اتمی را از هیدروژن مولکولی با عما تجزیه در دماهای بالا تهیّه کرد . برجسته ترین کار وی ، در تولید بران مصنوعی بود .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Insert math as
Block
Inline
Additional settings
Formula color
Text color
#333333
Type math using LaTeX
Preview
\({}\)
Nothing to preview
Insert